Onafhankelijke denktank Questionmark heeft deze week het rapport 'Benchmarkt Eiwittransitie 2024' gepubliceerd, waarin de inspanningen van Nederlandse supermarkten naar meer plantaardig worden besproken en aanbevelingen worden gedaan hoe ze deze transitie kunnen versnellen en verbeteren. Dit artikel geeft een samenvatting van de opvallendste bevingen en aanbevelingen uit het rapport op gebied van doelen & rapportage, assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting.
Doelen & rapportage
In 2023 was Albert Heijn de eerste supermarkt die de doelstelling zette om de verhouding 60% plantaardig en 40% dierlijke eiwitten te verkopen in 2030. Inmiddels hebben alle andere grote supermarkten in Nederland, die zich ook eerder nog richtten op een 50-50% verhouding, deze doelstelling overgenomen en rapporteren ze jaarlijks hun voortgang.
In onderstaande afbeelding is te zien dat supermarkten nog een lange weg hebben te gaan om de 60-40% doelstelling te bereiken. Questionmark adviseert supermarkten om een concreet actieplan met maatregelen op te stellen, met voor elke maatregel de verwachte bijdrage aan het doel. Het totaal van die verwachte effecten moet optellen tot het doel in 2030.
Assortiment
Supermarkten richten zich steeds meer op het verkleinen van de portiegroottes van voorgevormde vleesproducten, zoals hamburgers en gehaktballen. Voor sommige supermarkten maakt dit al onderdeel uit van hun beleid. Sinds 2021 is het aanbod van kleinere vleesporties met 9% toegenomen, terwijl het aandeel van grote porties met 7% is afgenomen. Questionmark adviseert om deze trend van portieverkleining voort te zetten en om afstand te doen van XXL-vleesproducten.
Van de kant-en-klare maaltijden bevat nog ruim 88 procent dierlijke eiwitten. Hoewel er diverse nieuwe plantaardige maaltijden zijn toegevoegd aan het assortiment, is het aandeel plantaardig niet groter geworden. Sinds 2023 is er geen afname te zien in het gebruik van dierlijke eiwitten in kant-en-klare maaltijden. Daarom wordt aanbevolen om het aandeel dierlijke eiwitten in deze maaltijden te verminderen.
Aanbiedingen
Sinds 2023 is het aandeel van aanbiedingen voor dierlijke producten niet verminderd; nog steeds heeft 81% van de eiwitrijke producten in de aanbieding een dierlijke oorsprong.
Jumbo heeft als eerste Nederlandse supermarkt een einde gemaakt aan prijsacties voor vers vlees. Daarnaast hebben Lidl en Plus beleid ingevoerd om het aantal dierlijke producten in hun reclamefolders te verminderen.
Het aantal kwantumkortingen, waarbij consumenten een minimale hoeveelheid van een product moeten kopen om korting te krijgen, is aanzienlijk afgenomen. Waar dit percentage in 2023 nog rond de 23% lag, is het nu gedaald naar 14%.
Questionmark raadt supermarkten aan om concrete maatregelen vast te leggen om het aantal aanbiedingen en promoties voor vlees, vis, kaas, eieren en zuivel in de wekelijkse folders te verminderen. Daarnaast wordt geadviseerd om te stoppen met kwantumkortingen voor dierlijke producten, omdat dit aantoonbaar bijdraagt aan een hogere consumptie van deze producten.
Winkelinrichting
Sinds vorig jaar hebben supermarkten verschillende nieuwe initiatieven geïntroduceerd om de eiwittransitie te bevorderen. Aldi, Jumbo en Lidl bieden plantaardige vervangers aan voor dezelfde of een lagere prijs dan de dierlijke opties. Daarnaast experimenteren Jumbo, Lidl en Dirk met hybride vleesproducten, waarbij vlees wordt gecombineerd met plantaardige eiwitten.
Questionmark beveelt aan om van elkaars best practices te leren en deze te combineren. Onderzoek toont aan dat een combinatie van maatregelen het meest effectief is om gedrag te sturen
Comments