top of page
NFF_presents_NIT_RGB.png

Filharmonische vruchten: Muziek stimuleert groei op Zweedse boerderijen

  • Foto van schrijver: New Food Factory
    New Food Factory
  • 3 okt 2024
  • 1 minuten om te lezen

Lidl Zweden heeft geluidsinstallaties geïnstalleerd op meer dan 24.000 vierkante meter aan boerderijen, zodat fruit en groenten kunnen groeien op de muziek van het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Stockholm. De retailer heeft wetenschappelijk onderzoek verricht om de effecten van muziek op de groei van planten te onderzoeken, waarbij een onafhankelijk onderzoeksinstituut van de staat, RISE, is ingeschakeld.



Verschillende studies wijzen erop dat muziek een positieve invloed heeft op de groei van planten. Tora Råberg, onderzoeker bij RISE, verklaart: "Ook al hebben planten geen oren, ze kunnen wel trillingen van geluidsgolven waarnemen. Een hele reeks wetenschappelijke studies bewijst dat muziek de groei van zaailingen bevordert en bijvoorbeeld zowel de lengte van de wortels als de grootte van de gewassen kan beïnvloeden. In ons rapport kunnen we concluderen dat verschillende muziekgenres de groei van verschillende planten bevorderen."


In een specifieke studie werd aangetoond dat 100% van de alfalfazaden zich ontwikkelden tot kiemen bij blootstelling aan klassieke muziek, walsmuziek of natuurgeluiden. Ook werd ontdekt dat de opbrengst van erwten met 33% toenam door klassieke muziek, en dat de planten 38% hoger groeiden dan die niet aan muziek werden blootgesteld.


Sinds dit jaar spelen vijf verschillende boeren klassieke muziek voor hun tomaten, komkommers, sla, verse kruiden en appels. Deze producten zijn nu te koop in alle Lidl-supermarkten in Zweden en zijn te herkennen aan de blauwe muzieksleutel op het product.

Blauwe muzieksleutel met de tekst: "Ik ben opgegroeid met de melodieën van de Royal Philharmonic"

Comments


Meld je aan voor updates
En krijg een melding wanneer er een nieuwe post wordt  geplaatst

delicious.png
bottom of page