top of page
NFF_presents_NIT_RGB.png
Foto van schrijverNew Food Factory

Recap: Food Inspiration Days 2024

Dinsdag 15 oktober bezocht ik (Annick van de Laak) de Food Inspiration Days, een event gericht op food professionals. Dit jaar was het thema 'New Dutch', gericht op de profilering van Nederland als gidsland op gebied van food en innovatie. In dit artikel deel ik een aantal van mijn ervaringen en inzichten van de Food Inspiration Days.



Oudhollands welkom

De Food Inspiration Days begon met een warm welkom in Oudhollandse stijl. In een golfkarretje versierd met Nederlandse vlaggetjes werd ik van de parkeerplaats naar de ingang gebracht, waar ik werd ontvangen met draaiorgel, dames in klederdracht en alle typisch Nederlandse dingen die je kunt bedenken.



Opening & Trend- en transitierapport

De officiële opening van het evenement op het hoofdpodium werd verzorgd door Hans Steenbergen, die terugblikte op 15 jaar Food Inspiration Days.


Maaike de Reuver, hoofdredacteur van Food Inspiration, introduceerde vervolgens het trend- en transitierapport voor 2025. Zes belangrijke transities in food werden gepresenteerd als de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende jaren. Hierover kun je meer lezen in dit artikel.



New Dutch Food Stage

Na de opening bezocht ik de "New Dutch Food Stage", waar ik kennismaakte met onderstaande innovaties.


Koji Greens. Chef Elroy Slijkhuis van Bistro Flores serveerde een plantaardige charcuterie gemaakt van gefermenteerde groenten. Interessant concept, en het zag er goed uit, maar ik was niet overtuigd van de smaak. Het feit dat het eruit zag als vlees, maar smaakte naar groente schepte verwarring.



Carpaccio verrijkt met zeewier. Marketingmanager en productontwikkelaar Arend Nijland van SelektMeat heeft voor Fortuna Carpaccio in samenwerking met Enkco en Meat You Halway - The hybrid company een duurzamere carpaccio ontwikkeld door 25% van het vlees te vervangen door zeewier. Meesterkok Angelique Schmeink heeft er speciaal voor de Food Inspiration Days een gerecht mee gemaakt. De smaak is top!



Hybride ragout van de tap. Louis Meisen van conceptontwikkelaars We Design Food en Els van Olphen van voedselproducent Henri presenteerde een hybride ragout, deels plantaardig en deels van biologisch kippenvlees. Hiermee is het concept 'ragout van de tap' bedacht voor de foodservice. Zo kun je makkelijk de hybride ragout overal in en overheen tappen. Bijvoorbeeld in een ijshoorntje! Opvallend: Henri heeft de normale kipragout uit het assortiment gehaald en helemaal vervangen voor de hybride variant. De smaak van de ragout was prima, maar ik vond het niet erg bijzonder. Ik ben benieuwd of ik de tapbare ragout deze winter ga tegenkomen langs de schaatsbaan in het dorp.



Inspirerende lunch en snacks door partners

Tijdens de pauzes was het tijd om te netwerken en inspiratie op te doen bij alle stands van partners en friends van Food Inspiration. De bedrijven hadden flink hun best gedaan met hapjes en belevingen. Het New Dutch thema kwam ook goed terug! Ik licht een aantal hapjes/stands uit.


Chocolade taco van Callebaut. Pure chocolade taco met pork belly en crunchy topping. De combinatie tussen de hele pure chocolade en vlees met saus was er goed, al had ik na twee happen genoeg. Later op de dag serveerde callebaut de chocolade taco met vanille-ijs.


Secret Spice Lab van Verstegen. Een spookhuisachtige beleving met proeverijen van producten met verschillende kruiden, zoals vanille-ijs met nootmuskaat en druivensap met kurkuma. Daarnaast demonstreerde ze een food 3D-printer die logo's printte met een door Verstegen gemaakte pasta op basis van rode biet, kikkererwten en kruiden. Hoewel de de hapjes goed smaakte en de beleving er omheen erg leuk was bedacht, heb ik weinig innovatie met kruiden gezien.


New Dutch Sushi van Hak Fresh. Sushi gemaakt volledig van groenten: bloemkoolrijst, andijvie, gele biet en wortelkaviaar. Eén stukje groente-sushi stond gelijk aan 10% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente. Lekker!


Daarnaast heb ik ook hybride gehakt van Enkco (VanLoonGroup) geproefd, de hybride frikandel van GoodLife Foods, een quesadilla van Sanday's met Potato Cheezz van Aviko en veel meer geproefd!


Concepts & Hospitality stage

Op het Cocepts & Hospitality podium vertelde Lisa Appels, culinair redacteur bij Food Inspiration, over inspirerende restaurants in Dubai. Ze benoemde de verschuiving van focus op de Europese keuken naar een meer wereldse keuken. Dubai is dé hub tussen de Westerse en Aziatische wereld en is daarom de perfecte plek voor trendwatching.

In het tweede deel van haar presentatie gaf ze restauranttips om 'Next gen Azië' te ontdekken in Nederland, waaronder: Sichuan (regionale Chinese keuken), Silk Road Kebab (traditioneel Oeigoers), Ramen Nikkou (authentieke Japanse ramen).



Conclusie

Hybride staat met stip op 1 als veelvoorkomende trend op de Food Inspiration Days. Daarnaast waren fermentatie, zeewier, duurzame sourcing en upcycling ook grote onderwerpen.


Het evenement liet voornamelijk zien wat NU hip en happening is in foodservice. Er was minder nadruk op retail. De Food Inspiration Days leek heel erg om partners te draaien, en die hebben ook flink uitgepakt en hun best gedaan met belevingen en het New Dutch thema. Hierdoor vond ik wel dat het weinig inhoudelijk informatief was.


Wil je meer weten over mijn belevingen en ervaringen op de Food Inspiration Days 2024? Neem gerust contact met me op (a.laak@biezefoodgroup.nl), dan deel ik mijn volledige bezoekverslag!

Comentários


bottom of page